Höga berg och djupa dalar…

I våras testade jag mig igenom Sverges tio i volym mest sålda öl. I Portugal är det två märken som dominerar marknaden. De har tillsammans närmare 90 procent av marknaden så jag såg fram mot en klart begränsad och hanterbar provning. Vid några få tillfällen hade jag även skymtat några mörka varianter så provningen utökades med 100%. Fyra olika öl kändes som klart begränsad törstsläckare efter en dag på stranden.

Sagres, Sagres Preta, Super Bock och Superbock Stout. Åtminstone annonserade ett av ölen viss ambition i namnet!

Det var med visst intresse jag såg fram mot att prova Super Bock mot Sagres, då jag på tidigare besök i Portugal hårt fostrats till Super Bock av den Carlsbergianska marknadsföringsstrategien 24pack för €7.50! Jag har betraktat Super Bock som en traditionel maskin-”after beach”- cooler. Det vill säga en lager som inte gör ont någonstans och som inte lämnar något större intryck. Dessutom hade jag stärkt upp med en provningskolega från Chalmers som besitter tung erfarenhet i kunskapen”malt för liten peng”.

Provningen skedde halv blint, dvs vi visste vilka öl men inte i vilken följd de presenterades.

Första ölet var i utseendet svart! Hade en tunn, svagt brun hatt med en knappt kännbar ton av malt och bränt socker. Smaken var tunn, kort och intetsägande. Helt klart en lager som fått färgen av E150. då det inte har några defekter förutom det rent produktionsmässiga (Dvs ett mörkt öl men där malten rostats mindre än en frukostfralla) men fortfarande är en törstsläckare, så petar vi upp betyget till en artig 2/5. Hinkabiliteten var mer än medium. Provad öl: Sagres Preta

Det andra ölet som provades hade en tunn vit flyktig hatt.Doften som presenterades ur glaset var en svag honungston med tydligt inslag av pissoar!!! Vi tog mod till oss och smakade ett intetsägande öl, med knapp kännbar beska men den klassiska balkansötman i den ulrakorta eftersmaken. Jag fick känslan av att de lånat den Kroatiska bryggmästaren på Uzujsko Pivo. Då jag läst och googlat lite kring ölet visar det sig att den gemensamma faktorn är just ”CARSLBERG”!!! Betyget kan inte bli mer än 1/5 på grund av den oangenäma doften. Betyg 1/5, med skyhög hinkabilitet om du inte häller upp det i ett glas utan häver ur flaskan. Provad öl: Super Bock

Vi hade nu kommit halvvägs, och givetvis hade vi en klar uppfattning om vilka öl vi provat. Vi såg nu bara fram mot att få våra fördommar bekräftade….

Tredje ölet: En tät vit kompakt hatt, tät nattsvart färg och en härligt generös maltig doft. Tydlig ”Stoutig” fruktighet med en integrerad beska, medellång och maltig i eftersmaken. En riktigt trevlig Stout konstaterades unisont. Beyg 3/5, med hög hinkabilitet. Det här ölet har oförskämt låg marknadspenetration i ett land som har så mycket seafood!! Provad öl: Super Bock Stout

Fjärde ölet: Fyllig vit hatt, generös, ren, malttung doft med inslag av citrus. Smaken är medelfylligt bred med markerad och integrerad beska i en medellång eftersmak. Betyg 3/5 med hög hinkabilitet. Vi är rörande överens om att det är en fantastisk after beach-lager som fungerar utmärkt även till lokala empenadas. Provad öl: Sagres cerveja

Jag får erkänna att fram till denna provning har jag druckit helt fel och låtit ”erbjudandet” styra, men det är snabbt korrigerat!

Ha en fortsatt trevlig sommar!

 

En reaktion till “Höga berg och djupa dalar…

  1. Som den ovannämnda provningkollegan kan jag säga att jag kände mig lite nedstämd efter provningen. Jag insåg att vanan och ritualen att ta sig en öl efter stranden hade gjort att jag blundat för vad det jag drack faktiskt smakade.

    Gilla

Lämna en kommentar